Wilgenlaan definitief omgeleid

Synagoge 015Het Gaasterland pad (Wilgenlaan) is nu definitief omgeleid, het beginstuk van het pad is weggehaald. Een vijver zal de nieuwe synagoge aan de voorkant omgrenzen. De wandelaars worden omgeleid naar het resterende deel van de laan door een pad achter de synagoge, waar een beveiligingscamera de boel in de gaten houdt.  Mevrouw Struiksma is er tevreden over, het nieuwe straatje loopt lekkerder, vindt ze. De laatste tijd was het Wilgenlaantje een schuin aflopend betonnen pad i.v.m. de bouw. (Daarvoor was er een fijn kiezelpad dat ook prettig liep).

Synagoge 001 Het is niet geheel duidelijk waarom er wel een pad langs de achterkant van de synagoge kan lopen en het oude pad langs de voorkant niet kon blijven, zoals de bewonersvereniging heeft gevraagd. Er zijn een prachtige treurwilg en enkele andere wilgen voor gekapt, waar vele honderden buurtbewoners zich d.m.v. een handtekeningenactie druk over maakten. Het oude pad gaf de wandelaars een veel fraaier beeld van de omringende natuur.

Synagoge 005Misschien krijgen we nog duidelijkheid over wat de Hebreeuwse tekst aan de zijkant van het gebouw betekent? En of de stippen op de rest van het gebouw ook ergens voor staan?

 Foto's: Pauline Wesselink

REACTIE VAN JOHAN HUNFELD:

Als overburen van de synagoge waren wij ook benieuwd naar de betekenis van de 3 Hebreeuwse zinnen. Navraag leerde dat zelfs niet elke synagogebezoeker de tekst kende, die uit de verplaatste synagoge afkomstig is.
Het blijkt Psalm 16 vers 8 te zijn. In mijn Bijbel in omgangstaal staat er:

IK HOUD DE HEER ALTIJD VOOR OGEN
HIJ IS AAN MIJN ZIJDE
MIJ ZAL NIETS OVERKOMEN

Dit bericht werd geplaatst in PLANNEN GEBOUWEN. Bookmark de permalink .

3 reacties op Wilgenlaan definitief omgeleid

  1. johan hunfeld zegt:

    Als overburen van de synagoge waren wij ook benieuwd naar de de betekenis van de 3 Hebreeuwse zinnen. Navraag leerde dat zelfs niet elke synagogebezoeker de tekst kende, die uit de verplaatste synagoge afkomstig is.
    Het blijkt Psalm 16 vers 8 te zijn. In mijn Bijbel in omgangstaal staat er:

    IK HOUD DE HEER ALTIJD VOOR OGEN
    HIJ IS AAN MIJN ZIJDE
    MIJ ZAL NIETS OVERKOMEN

  2. baas van Siggy zegt:

    Vandaag werd ik als wandelaar met hond aangesproken door mensen die uit de synagoge kwamen.Mij werd duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat ik daar liep met mijn hond en dat het hek binnenkort helemaal afgesloten zou worden. Zijn er afspraken met het stadsdeel gemaakt over recht van overpad? Kunnen dan binnenkort de bewoners van Torendaal ook niet meer naar het Wilgenlaantje? Ik vind dit een heel ongelukkige situatie!
    Baas van Siggy

  3. Henk zegt:

    Ik schreef al eerder dat het toch te gek voor woorden is dat er precies voor een bejaardencentrum een synagoge moest worden gebouwd. En dat terwijl verderop genoeg ruimte is! Nu blijkt ook nog dat de buurtbewoners de toegang tot het Wilgenlaantje wordt ontzegd. Ook dat is dus al ingenomen….waar doet dat me toch aan denken?

Plaats een reactie